Petikan artikel dari BBC World News- Mengapa sekolah di Finland mendapat keputusan yang terbaik?
Pendekatan pembelajaran di Finland lebih bersifat pembinaan karakter. mereka mengambil kira dari sudut psikologi peningkatan umur seorang kanak-kanak. Tambahan pula mereka menyokong sistem pelajaran bukan oleh pihak sekolah sahaja tetapi ibubapa turut terlibat.
Mengambilkira bahasa Finnish sebagai bahasa perantara, tidak mengejutkan pada usia 13 tahun pelajar mereka cukup mahir dalam bahasa Inggeris dan sudah menguasai bahasa ketiga seperti Perancis dan German.
Sekolah pula tidak bersaing sesama sendiri untuk menetapkan sekolah yang terbaik. Ini bermakna semua sekolah mempunya tahap kecemerlangan yang sama. Ini berbeza dengan sistem pendidikan Britain dan US.
Guru merupakan aset yang penting dengan kelayakan tinggi diperlukan untuk menjawat jawatan guru. Ini bermakana mereka yang bijak mendapat peluang menjadi guru. Tambahan pula ia merupakan profesion yang popular di kalangan lepasan universiti.
Walau apapun, sistem pendidikan bukan sesuatu yang boleh bersifat 'copy & paste'. Ia bergantung kepada sosial budaya masyarakat. Namun ciri yang baik boleh diterapkan agar masyarakat dapat manfaat dari sistem yang berkesan di samping mengamalkan nilai agama dan budaya mereka.
Rumusan yang dapat dibuat di sini tentang sistem pendidikan negara Finland adalah :
1. Sistem pendidikan Finland tidak mempunyai ujian penilaian yang tetap. Maksudnya mereka tidak mempunyai ujian piawai seperti SPM, PMR ataupun UPSR yang terdapat di Malaysia.
2. Kebanyakkan guru mereka terdiri daripada pelajar yang cemerlang. Kelayakkan seorang guru adalah Sarjana.
3. Pelajar tidak dinilai berasaskan grade sehingga mereka masuk ke gred 8th.
4. Pelajar di Finland tidak diberikan kerja sekolah. Kenapa? Kerana bagi mereka kemahiran itu perlulah dimahirkan di sekolah. Selepas sekolah, adalah untuk aktiviti lain.
5. Mereka mempunyai sukan tetapi tidak mempunyai pasukan. Maksudnya tiada pasukan bola sepak antara sekolah-sekolah. Tujuannya adalah untuk mengelakkan persaingan.
6. Mereka fokus pada pembangunan individu pelajar. Jika pelajar didapati lemah, pelajar tersebut akan diserahkan kepada guru yang lebihmahir.
7. Cikgu-cikgu di Finland juga tidak diugut untuk dibuang. Mereka yang dikatakan teruk akan diberikan latihan untuk meningkatkan kemahiran.
8. Tiada sekolah swasta di Finland, kerana bagi mereka semua orang berhak mendapat peluang yang sama.
No comments:
Post a Comment