Bahasa Melayu penting kekalkan kestabilan
Pada pendapat saya, beberapa
hasil kajian di peringkat antarabangsa, antaranya termasuklah oleh UNESCO, yang
memperakukan bahawa bahasa ibunda yang mudah difahami oleh murid adalah bahasa
terbaik untuk dijadikan bahasa pengantar,terutamanya di peringkat rendah.
Laporan "Education for AII Global Monitoring Report 2009" yang
dikelolakan UNESCO juga memperakukan kepentingan menyediakan pendidikan dalam
bahasa ibunda sebagai kunci kepada kejayaan pendidikan. Antara lain, laporan
ini memetik satu kajian yang dibuat membabitkan 160 kumpulan Linguistik di 22
negara seluruh dunia. Hasil kajian tersebut mendapati bahawa kehadiran murid di
sekolah- sekolah yang menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar
meningkat 10 peratus berbanding sekolah yang sebaliknya, dan fenomena ini lebih
ketara bagi peringkat pendidikan rendah.
Hasil kajian ini selari dengan dapatan
kajian kumpulan penyelidik Universiti Kebangsaan Malaysia yang mendapati bahawa
kebanyakan murid yang penguasaan bahasa Inggerisnya lemah atau sederhana tidak
menunjukkan minat untuk belajar Sains dan Matematik sepanjang tempoh dasar
PPSMI dilaksanakan.
Selain itu, laporan Trends in Mathematics and Science Study
2007 juga melaporkan bahawa negara-negara yang menggunakan bahasa ibunda sebagai
bahasa pengantar bagi mata pelajaran Sains dan Matematik terbukti mencatatkan prestasi
lebih baik berbanding negara-negara yang tidak menggunakan bahasa ibunda
sebagai bahasa pengantar bagi kedua-dua mata pelajaran tersebut.
No comments:
Post a Comment