- Mathematics
Anxiety / Maths Phobia
Artikel 1
http://academic.sun.ac.za/mathed/malati/Files/EDUC658.pdf
Salam dan selamat sejahtera
Artikel yang dibaca ini merupakan satu kajian yang memberi
tumpuan kepada kebimbangan matematik di kalangan murid-murid yang berusia antara sembilan hingga sebelas tahun dan membandingkan kebimbangan matematik murid yang diajar dengan cara tradisional dengan
murid yang diajar dengan pendekatan yang berpusatkan pelajar dengan menekankan
penyelesaian masalah.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai
kebimbangan matematik yang tinggi bagi
mereka yang menerima pendedahan pengajaran tradisional dan sebaliknya kebimbangan matematik yang
rendah bagi mereka yang menerima pendekatan yang berpusatkan pelajar.
Pada pendapat saya, punca terjadi
kebimbangan matematik bukan sahaja bergantung semata-mata kepada kedua-dua pendekatan pengajaran yang dikaji, malah
pendekatan pengajaran yang lain juga harus dikaji selidik. Faktor seperti pengaruh perbezaan umur dan perbezaan individu serta hubungan antara
kebimbangan matematik dan prestasi murid di matematik juga memerlukan penjelasan
dengan kajian yang terperinci.
Secara keseluruhan, saya agak
bersetuju dengan isi dan dapatan dari artikel ini. Saya sertakan sekali lagi
pautan ke artikel ini:
http://academic.sun.ac.za/mathed/malati/Files/EDUC658.pdf
Salam dan selamat sejahtera
Artikel yang dibaca ini merupakan satu kajian yang memberi
tumpuan kepada kebimbangan matematik di kalangan murid-murid yang berusia antara sembilan hingga sebelas tahun dan membandingkan kebimbangan matematik murid yang diajar dengan cara tradisional dengan
murid yang diajar dengan pendekatan yang berpusatkan pelajar dengan menekankan
penyelesaian masalah.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai
kebimbangan matematik yang tinggi bagi
mereka yang menerima pendedahan pengajaran tradisional dan sebaliknya kebimbangan matematik yang
rendah bagi mereka yang menerima pendekatan yang berpusatkan pelajar.
Pada pendapat saya, punca terjadi
kebimbangan matematik bukan sahaja bergantung semata-mata kepada kedua-dua pendekatan pengajaran yang dikaji, malah
pendekatan pengajaran yang lain juga harus dikaji selidik. Faktor seperti pengaruh perbezaan umur dan perbezaan individu serta hubungan antara
kebimbangan matematik dan prestasi murid di matematik juga memerlukan penjelasan
dengan kajian yang terperinci.
Secara keseluruhan, saya agak
bersetuju dengan isi dan dapatan dari artikel ini. Saya sertakan sekali lagi
pautan ke artikel ini:
http://academic.sun.ac.za/mathed/malati/Files/EDUC658.pdf
http://academic.sun.ac.za/mathed/malati/Files/EDUC658.pdf
No comments:
Post a Comment